6.6.08

Nederlandse mannen

door Loor


“Lig jij hier helemaal in je uppie?”

Vraag van een leuk uitziende man - jong, hip, blond, type surfdude - aan het eind van een warme zomerdag op het strand. Licht verbaasd beaam ik dat ik inderdaad alleen lig en roep volautomatisch dat ik dat ook helemáál niet erg vind. Maar ergens ben ik ook blij verrast door zijn licht onbeschaamde vraag.

Waarom ik blij verrast ben? Ach, dat de Nederlandse man het als romanticus niet zo best doet, is allang geen schokkend nieuws meer. De Nederlandse man is licht afstandelijk, degelijk, afwachtend en allesbehalve een Geboren Verleider. De Nederlandse man is uit onverwoestbaar hardhout gesneden en hij heeft het hoofd recht op de schouders. Kortom: braaf, betrouwbaar, duurzaam… gaap! Zaken waar hij zich bij gebrek aan fantasie graag op laat voorstaan.

Ziehier de Nederlands Verantwoorde Houten Man. Eenmaal op tijd aan de haak geslagen via het dispuut, het corps, de hockeyclub of het werk, waar ingewikkelde paringsdansen overbodig zijn, zit je als vrouw gebeiteld met zo’n onverslijtbaar exemplaar. Maar buiten die kaders is het een stuk lastiger om in contact te komen met meneertje NL.

De Nederlands Verantwoorde Houten Man stapt namelijk niet zomaar op een vrouw af. Welnee. Hij wikt, hij weegt, hij dubt en hij aarzelt. Hij waagt zich soms aan een voorzichtig oogcontact en maakt dan omslachtig kleine stapbewegingen op de plaats, de zgn. driehoeksstapsparingsdans. Let maar eens op in het café. Maar de Nederlands Verantwoorde Houten Man verroert verder geen vin. Hij berust in zijn rol van Lord Wanhoop en wacht immer geduldig af.

Dus ben ik van mijn à propos door de directe benadering van deze meneer, die brutaal en breeduit tussen mij en de zon is komen staan? Een volmondig ja!

Terwijl ik hem glimlachend aankijk, zegt hij ijskoud: ‘Dan mag ik dat andere bedje zeker wel meenemen?’ Voordat ik kan antwoorden heeft hij zich omgedraaid en loopt weg. Daarbij het bedje krachtig boven zich uit torsend en mij met een pijnlijke grimas achterlatend.

De Nederlandse man. Het blijft tobben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten