25.2.09

Hemelse Vader

door Loor


Christenen hebben minder last van de kredietcrisis dan niet-gelovigen en zijn onweerlegbaar (goed woord) minder bezorgd. Want in barre tijden kunnen ze erop rekenen dat de hemelse Vader voor ze zal zorgen.

Dit heb ik niet bedacht, maar was de stellige overtuiging van de predikant en André Rouvoet-lookalike Ron van der Spoel, die gisteravond te gast was in Het Elfde Uur – het EO-programma van Andries Knevel. Nou ja, en toen zag ik volgens mij zelfs Knevel een schaterlach onderdrukken.

Daarna schoof de vader van de in 1999 vermoorde Sybine Jansons aan tafel. Hij heeft het boek In het bos zijn de wilde dieren geschreven dat verhaalt over de moord op zijn dochter en het hele proces daarna. Hij vertelde dat het verlies van Sybine toch wel een graadje erger was dan het verliezen van een baan in de huidige tijd. Tja. Ik mag hopen dat de meeste mensen dat zo ervaren.

Ook de zeer gelovige Jansons en zijn gezin rekenen op de hulp en de zorg van God, de Here Jezus of de hemelse Vader. Hij heeft het God niet kwalijk genomen dat hem zijn dochter ontnomen is. Jansons gelooft namelijk ook in Satan, het Kwaad, en dat deze verantwoordelijk is voor de dood van Sybine. Toe maar. Als je daar eens verder over door gaat denken zul je toch echt moeten vaststellen dat deze wereld vol oorlogsgruwelen, ziekten, hongersnood en kindermishandeling wordt gestuurd door het Kwaad en dat een redelijk onmachtige God ons vervolgens helpt al die ellende te doorstaan.

Satan is dus een sterkere macht dan good old God? Moeten we die conclusie trekken? Want zal Sybine niet heel erg ‘O God, o God, help mij!’ hebben geroepen op het moment dat haar moordenaar haar in zijn handen kreeg? Net als al die andere willekeurige slachtoffers van de talloze moorddadige foutjes van de schepping die ons op deze planeet omringen?

Natuurlijk bestaat het Grote Waarom. De zoektocht naar het antwoord op alle kommer en kwel in de wereld. Maar ja, als ik het voor het gemak eens dicht bij huis zoek, kan ik helemaal niets bedenken bij de zes miljoen Joden die in de vorige eeuw over de kling zijn gejaagd en dat dit Gods wil of onwil zou zijn geweest. Een beetje Schepper heeft toch wel wat meer in de melk te brokkelen.

Toch roep ook ik God wel eens heel hypocriet aan. Zoals laatst, toen mijn 18 jaar oude auto gekeurd moest worden. En verrek, het oude beestje kwam zonder slag of stoot door de beoordeling. Of ligt dat toch aan de goddelijke techniek van de scheppers van Mazda?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen