21.8.09

Loenen

door Loor


‘Miljoenen extra voor peuters met taalachterstand’ lees ik vandaag op diverse nieuwssites. Heel goed. Niets zo belangrijk als je eigen taal goed beheersen. Bij voorkeur zonder enge accenten, dus 100% ABN. Het oor wil nou eenmaal ook wat. Zeker nu.

Natuurlijk zijn er veel kinderen die een taalachterstand oplopen omdat hun ouders nauwelijks tot niet Nederlands spreken, maar onze autochtone opvoeders snappen soms ook niet dat ze het suffe gebrabbel van hun kroost zelf in stand houden. Door middel van achterlijke prietpraat. Ik háát prietpraat. Hoor ik prietpraat, dan corrigeer ik dat meteen. Zonder genade. Zoals mijn ouders vroeger. Zuchtend en steunend onderging ik als kind hun onvermoeibare verbeteringen, maar ik heb ze wel voor altijd in mijn oren geknoopt.

Prietpraat dus. Ik denk dat veel papa’s en mama’s gewoon zelf ontzettend graag als een stel retards brubbelen. Iets met lekker nooit volwassen worden! Ik ken genoeg stellen die tegen elkaar heel kinds gaan zitten doen, met van die babystemmetjes en pruillipjes… Dan kan er maar beter een nooduitgang zijn voor ondergetekende, want acute waas voor de ogen.

Zo herinner ik me een bizarre middag met Ex bij zijn aller- aller- allerbeste vriendin Fokje. Fokje probeerde mij iets duidelijk te maken over wat zij en haar toen tweejarige dochtertje Marietje hadden ondernomen. ‘We hebben nieuwe loenen gekocht, hè, Marietje?? Hele. Mooie. Loenen!’ ‘Loenen?’ vroeg ik. ‘Ik snap het even niet.’ Fokje begon te giechelen. Marietje van twee ook. ‘Jaaaa, zulke mooie loenen. Ga ze maar even pakken, Marietje, die loenen.’ ‘Me-loenen, bedoel je?’ probeerde ik nog. Maar daar kwam Marietje al aangedraafd met een paar schoentjes in haar armpjes. ‘Kijk, nieuwe loenen!’ kraaiden ze in koor. En toen kwam Fokjes man erbij en die prietpraatte er voor de gezelligheid ook op los. ‘Loenen, nieuwe loenen! Joepie!’ kirden ze en famille.

'Joepie'... grote god. En toen moest ik nog de hele middag.

Ja, ook aan mijn kant van de duinen heeft men dus last van taalachterstand. Soms tot op hoge leeftijd. Wegens prietpraat. Een onderbelicht maatschappelijk probleem.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten