7.10.09

Ben ik een lekker ding?

door Loor


Nichtje E. (11 jaar) is tot mijn afgrijzen een redelijk fanatieke Hyver geworden. Zoals alle kinderen van die leeftijd. En ze heeft lef.

Ze is echt mooi (nee, nee, ik ben niet bevooroordeeld) en opmerkelijk lief en zacht. Dat vindt zij niet, dat vind ik. Zij realiseert zich vooral dat de puberteit haar genadeloos in haar greep heeft. Net als haar tante, destijds: Het langste meisje van de klas en fijn worstelen met fysieke veranderingen die nog helemaal niet bij een 11-jarige passen. Ze is een plaatje, maar behoort niet tot de springerige, dunne, überhippe en overal bij passende meisjes die ik op haar school arrogant voorbij zie marcheren. Gelukkig niet.

Waarom ik vind dat ze lef heeft? Omdat ze met al haar onzekerheden een poll in haar Hyves heeft gezet met de vraag: ‘Ben ik een lekker ding?’

Natuurlijk stemde tante Loor meteen voor ‘Ja! Ja! En nog eens ja!!’ en ging toen zitten loeren naar wie er allemaal voor ‘Nee’ of ‘Gaat wel’ stemden. Moet tante Loor niet doen, maar ze kan zichzelf soms niet helpen.

En natuurlijk zijn er dan over het paard getilde meiskes die het niet bij een simpel ‘Nee’ kunnen laten (was hun überhaupt iets gevraagd?), maar er ook nog eens een dodelijk ‘Gadverdamme! E. is écht geen lekker ding!’ bij schrijven. Ja, en dan is mijn doorgaans dikke, door de wol geverfde bloghuid ineens heel dun. Wel als het om haar gaat. Ze is pas 11, stelletje secreten.

Ik heb me er – tegen alle regels in – nog even mee bemoeid, daar onder die poll. En nu heb ik er ineens allemaal 11-jarige Hyvesvriendinnen bij. Hyvesvriendinnen die niet doorhebben dat ik ze zeer subtiel op hun plek heb gezet.

Of mijn nichtje het wel doorheeft, weet ik niet, maar ik heb haar verdedigd als een bok (oppergeit) op de haverkist, op een wijze waar de ontzagwekkendste bloggers van nu een puntje aan kunnen zuigen.

Eén ding is zeker: E. is met haar eenvoudige opiniepeiling onbewust tot de kern van het hele vermaledijde blogprincipe gekomen. Want draait al dat bloggen nou eigenlijk niet om die ene Grote Vraag: Ben ik een lekker ding?

Over spiegels gesproken.

In E. gaat een genadeloze en stoïcijnse blogger schuil. Heb ik al gezien. En ze zal het beter gaan doen dan haar tante. Ze heeft namelijk een perfecte controle over de aan- en uitknop van haar laptop: Press 'Off' en al die virtuele hatelijkheden bestaan niet meer.

Leerzaam, heel leerzaam.

1 opmerking:

  1. Waar houdt een 11-jarige zich in vredesnaam mee bezig?

    En hoe kunnen vrouwen, vrouwen beoordelen. Ik bedoel: ik heb nog nooit een lekkere vent gezien. Het is sick om iemand van je eigen geslacht te moeten beoordelen, en al helemaal op die leeftijd!

    "was hun überhaupt iets gevraagd?"
    Ja dus, want het was blijkbaar een open poll.

    BeantwoordenVerwijderen