12.10.11

De dagwaarde van een Joodse held

door Loor


Het was zo’n bericht waarbij ik mezelf letterlijk moest knijpen, me vol ongeloof in de ogen wreef. Maar het stond er echt, genadeloos, zwart op wit: 1027 'militante' Palestijnen worden door Israël overgedragen aan Hamas, in ruil voor de vrijlating van de Israëlische soldaat Gilad Shalit. En ik dacht bij het lezen van dat bericht ‘fuck’. En ik dacht nog een keer ‘máár! fuck!’, bij gebrek aan een beter woord dat de weerzinwekkende lading dekt.

Ik denk dat Gilad het denkt. En zijn ouders. De 1027 Palestijnse gevangenen denken het. Hamas denkt het. Netanyahu denkt het. En iedereen die zich heeft ingezet voor zijn vrijlating, denkt het: fuck.

Met zijn allen murw geslagen, overgeschakeld op een collectieve gedachte die maar uit één woord bestaat waarin alles samenkomt: de niet voor te stellen ontlading en ongeloof bij Gilad en zijn ouders, het triomfalisme van Hamas, de wellicht toegenomen drang als martelaar te sterven bij de 1027 uit te leveren Palestijnen en de scheurende pijn van de onmenselijke spagaat die Bibi Netanyahu moest maken om de burgers van Israël te tonen dat de regering om haar soldaten geeft.

De ruilactie is zo grotesk dat ze onmiddellijk gecomprimeerd dient te worden tot het F-woord. En was ik  Midden-Oosten deskundige geweest, dan zou ik vanavond aan de tafels van Pauw & Witteman en/of De Wereld Draait Door alleen maar langzaam ‘f-ú-ú-ú-ú-c-k’ zeggen en daar dan heel veelbetekenend bij knikken. Meer niet. Nou ja, misschien vanuit uiterste ooghoeken in de camera's kijken. Zoiets. Want wat valt er in g’dsnaam met woorden te 'duiden' aan totale waanzin, hoe deskundig je ook bent? Aan de geest van de mens, dat zo’n smerig, smerig wezen kan zijn?

Het F-woord zal ik nog één keer denken als ik de beelden van een vrijgelaten Gilad zie. Misschien zal ik het fluisteren, huilen, schreeuwen. Geen idee. Ik vermoed dat ik niet de enige zal zijn. ‘Fuck’ zal op dat historische moment mondiaal klinken als één grote, collectieve zucht. En het zal voldoende zijn, voor het eerst waardig, allesomvattend. Gilad is vrij. Dat hij mag dansen met de zijnen op Simchat Thora.

19 opmerkingen:

  1. Als propaganda voor laten we zeggen 'beschaafde omgangsvormen, ook naar de eigen bevolking toe' is de Israëlische positie natuurlijk 1027 keer beter dan die van Hamas. Mij viel bijvoorbeeld een mediasnip op waarin een Palestijn zei: 'de mensen hebben helemaal geen zin om nu weer de vergeldingen te ondergaan als er weer aanslagen gepleegd en/of Israëlische soldaten ontvoerd worden'.
    En ook al kom je met gebalde vuist in een triomfgebaar uit de bus de grens over, de volgende dag moet je wel eten en is er niemand die een goed gevuld dienblad door het luik van je cel schuift...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zegt Hamas hiermee, dat 1 Israëlier meer waard is dan 1000 palestijnen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zoals gewoonlijk sla je de spijker op z'n kop en ben ik blij dat ik geen spijker ben...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ieder woord meer, is er mogelijk één te veel.
    Well done.
    (@serph001)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat het wel laat zien is dat Israël anders met dood en leven omgaat dan de wijde omringende omgeving. In die wijde omringende omgeving wordt leven niet zo belangrijk gevonden, zodat het opofferen van een land- of volksgenoot als een niet al te precaire actie ondervonden wordt. Men weegt er ook minder zwaar aan handelingen die ten koste gaan van de eigen land- of volksgenoten, zoals het geval is bij het afvuren van raketten vanuit dichtbevolkte regio’s. Of het neerslaan van een volksoproer met een spervuur of door er gewoon met een pantserwagen overheen te rijden.

    Het volk offert het eigen leven ook graag op voor een onbereikbaar hoger doel. Wat in de dierenwereld, en om wat wat prezier te zijn, onder mierenvolken een genetisch bepaalde plicht is.

    En dat laatste is altijd in het nadeel van de westerse gedachte over leven en dood, want men is er zuiniger op het leven en laat zowel de eigen burgerbevolking als de soldaat geen nutteloos risico lopen om een onbereikbaar hoger doel te na te streven.

    De mateloze opofferingsgezindheid die zich in de wijde omringende omgeving van Israël voordoet herinnert aan totalitaire landen, waar het opofferen van het leven voor het onbereikbare hogere doel een schone taak was en is.

    Dat is voor een deel de verklaring waarom de slachtofferverhoudingen tussen Palestijnen en Israëliërs altijd in het nadeel van de Palestijnen uitvalt. Als men er net zoals de Israëliërs meer aan het leven zou hechten, zouden Hamas en Hezbollah zeer waarschijnlijk niet meer vanuit dichtbevolkte regio’s nare dingen organiseren. Er zouden dan hoogstwaarschijnlijk geen zelfmoordacties meer plaatsvinden. De muur zou daarom niet gebouwd zijn. En zie, er zouden dan geen 1027 Palestijnen tegen 1 Israëliër geruild hoeven te worden, maar slechts 1 tegen 1. Zoals bij de spionnenuitwisselingen ten tijde van de Koude Oorlog een goed gebruik was.

    Filantroop

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @D. G. Neree
    Dat was inderdaad ook mijn eerste reactie. Hoe tegenstrijdig het islam extremisme is wordt weer eens duidelijk door hun haatverlangen om alle Joden uit te moorden, maar tegelijkertijd voor de hele wereld toe te geven dat 1 Jood een waarde van 1027 Palestijnen vertegenwoordigd!

    Als ik Palestijn was, zou ik na deze actie de eerste bus richting Israël nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lijkt me helemaal geweldig:
    Jij: F ú ú ú c k
    Mathijs : ..Eh..euh..?
    En dan jij nog es...en nog es..
    Spelend met de intonatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. http://ejbron.wordpress.com/2011/10/12/komt-gilad-schalit-over-enkele-dagen-vrij/

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik zelf stuiter als ik het woord 'Fuck' in ons taalgebruik hoor of lees en dat gebeurt de laatste jaren steeds meer. Het is kernachtig en het laat voor mij, goed zien wat de invloed van de media is. Het valt me op dat de jeugd deze krachtterm te pas en te onpas veel bezigt. Het kan zoveel betekenen.. Ik zelf gebruik het liever in de betekenis van het genieten van een warm samenzijn.

    Het getal 1027 intrigeerde mij, waarom geen 999 of 1001 of 1111, zou er iets zijn met het getal 1027? Een zoektocht leverde een kerk die 1027 heet en een nederlandse Loge 1027 (Vrijmetselarij) maar ook een interessant artikel http://zinenrede.nl/?p=1828 van de hand van Frans Schütt die de clash van culturen beschrijft citaat
    "Deze gebeurtenis tekent de kern van het Midden-Oosten conflict: een clash tussen twee totaal verschillende culturen. De Arabische wereld beloont eer en geen waardigheid. Hamas heeft met deze ‘overwinning’ zijn eer hooggehouden, terwijl Israel is opgekomen voor de waardigheid van het individuele leven, zoals het door Yossi Klein Halevi treffend wordt uitgedrukt."
    http://www.tabletmag.com/news-and-politics/80719/everyone%E2%80%99s-son/

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ach jochie toch, doet het pijn dat de mensen hier weinig op hebben met het palestijnse gejank? Ga maar lekker uithuilen bij tante Anja, Lucas.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Lucas is een vriendje van De Kreek en zijn site Het Zuur. Die mensen wil ik hier niet. Nog even en Stan van Houcken komt buurten. Dan maar geen discussie.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. De IDF zijn compromisloos : "Bring them home !"
    Indachtig het aloude adagium : "Wie een mens redt redt de mensheid", hetgeen door de geschiedenis heen door velen in daden is omgezet, mag de houding van Israel geen verbazing wekken. De Arabieren zijn nog niet zover.

    Gijs Schenk, Hillegom

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Het is disproportioneel en grotesk en zo, maar de terugkeer van de verloren zoon -de wedergeboorte van de hoop- is zeker de prijs waard van vrijgelaten terroristen.

    Die kunnen we altijd nog later om zeep helpen. Verder wordt het eens tijd te denken aan de doodstraf.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat mij nog het meest geërgerd heeft aan de beelden van die ruil is het verschil tussen dat magere ingevallen kopje van Shalit en die dikke volgevreten koppen van de vrijgelaten terroristen.



    N.O.Brains

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Sterk omschreven. Inderdaad, er zijn geen woorden voor wat wij hier hebben gezien.

    Het is leven vs dood. (en dan is het mij een raadsel hoe hier mensen nog vol trots de kant van de Palestijnen gaan kiezen)



    Hier ook goed verwoord vanuit Yerushalayim;

    http://joodsmetneshomme.blogspot.com/2011/10/gilad-shalit-vrij-1-voor-1027.html

    BeantwoordenVerwijderen
  18. blij dat u weer online bent trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hamas bereikt meer met geweld dan Abbas met praten.
    .
    Waarom ik de kant van de Palestijnen kies?? simpel weg omdat ik nooit de kant van een Bezetter kies.
    Israel wil geen Vrede Israel wil de Westbank en Oost-Jeruzalem bezet houden, en ja bezetting veroorzaakt geweldadig verzet.

    BeantwoordenVerwijderen