3.11.11

Een staat van geestelijke rigor mortis

door Hafid Bouazza


Wat is het tegenovergestelde van vooruitschrijdend inzicht? Niet achteruitgang, maar veel erger: starheid. Nog erger dan starheid is de gedachte dat inzicht tot een einde kan komen. Dit is verblinding, verdwazing.
Ik zal dit illustreren aan de hand van de islamitische oogst en de Arabische lente. Met de islamitische oogst bedoel ik de besnijdenis van jongens, het wegsnijden van een gezonde voorhuid die niemand schaadt, het minst van al de besnijder, maar die toch weg moet omdat het hygiënischer zou zijn of als teken van Gods barmhartigheid: geen kinderoffers meer voor hem, maar slechts een klein stukje huid ter vervanging. (Wat is dat toch met de enige God dat hij geobsedeerd is met weghalen of bedekken?)

De besnijdenis wordt als een teken van vooruitgang verklaard: de besnijdenis is toch minder barbaars dan een kinderoffer niet waar? Maar waarom zou deze vooruitgang die geen vooruitgang is daar stoppen en niet verder gaan? Als de KNMG, een wijze instelling, die het kan weten, tegen de gevaren van circumcisie waarschuwt en deze bestempelt als een onnodige verminking van het kinderlichaam, waarom neemt een religie dit inzicht niet mee? Geen kinderoffers, geen voorhuidjes en geen risico’s.

Als de religieuzen ervan uitgaan dat de besnijdenis ter bevordering is van de hygiëne, waarom daagt dan niet het inzicht dat die hygiëne misschien wel nodig was in velden van woestijngruis, maar niet in een tijd waarin men ontdekt heeft hoe water gemalen kan worden, met andere woorden, een tijd waarin de douche is uitgevonden?

Ik huiver bij de gedachte achter deze starheid, namelijk dat er na de opkomst van een religie als de islam geen nieuwere inzichten meer mogelijk waren. Deze rigiditeit moge voor de één een teken van traditiegetrouwheid zijn, voor mij is het een staat van geestelijke rigor mortis.

Wie een leer aanhangt die zo agressief is in zijn monotheïsme, die enkel denkt vanuit een monistische rigiditeit, zal de oneindige gevarieerdheid van het leven niet inzien en zelfs afwijzen. De onwil om te erkennen dat de mensheid bestaat uit twee gelijkwaardige seksen (met variaties), kan nooit een basis vormen voor acceptatie, laat staan omarming van variatie en verschil. Het stemt niet optimistisch voor de toekomst, nabij of ver.

In politieke termen vertaald betekent dit dat vormen als democratie en een meerpartijenstelsel onmogelijk zijn, of met democratie moet worden bedoeld dat er een volksconsensus is over een goddelijke wet en dat meer partijen zich slechts van elkaar kunnen onderscheiden door de strengheid waarmee zij de goddelijke wet willen toepassen.

Onenigheid moet dezelfde bron hebben, er moet een bindende factor zijn en deze is dat de wetten goddelijk van oorsprong zijn en dus onveranderbaar. Vandaar dat de sharia nimmer losgelaten zal worden in de landen waar een Arabische lente gebloeid schijnt te hebben, met stenen als vruchten, maar zonder bloesem. Arabische lente - laat me niet lachen. Er was rumoer, geen tierigheid. De enige tak die er bloeide was een knuppel in Qadhafis aars. Decibellen deden zich gelden, niet hersencellen.

En ziet! – mijn scepsis en spot zijn nog mild als ik hoor wat de interimleider van Libië, Mustafa Abdel Jalil, een clown malgré lui, voor het postvernale land aankondigt: de sharia zal geïnstalleerd worden, vreugdeschoten mogen niet meer gelost worden (mag niet van de sharia) en – maar nu komt het – polygamie, verboden door de snode dictator Qadhafi, wordt weer toegestaan! Dat was het! De vrouw heeft het weer gedaan. Al die tijd hebben de Libiërs niet gezucht onder tirannie, maar onder de frustraties van monogamie.

De Arabische lente blijkt niks anders te zijn dan een vulgaire erectie.

Gisteren vond in De Balie in Amsterdam de Avond van de Polemiek plaats. Tijdens deze avond werd voor de tweede maal Het Scalpel, de prijs voor de beste polemist, uitgereikt. Dit jaar ging de prijs naar schrijver en essayist Hafid Bouazza.

11 opmerkingen:

  1. Nu ik het gelezen heb - sterkte met je stem - nog mooier!
    Gefeliciteerd Hafid.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In ander nieuws: Zou de waterleiding in Tripoli het al weer doen?

    http://en.wikipedia.org/wiki/Great_Manmade_River

    Kom je straks thuis van een hartstikke spannende maar toch wel erg stoffige burgeroorlog, wil je even lekker douchen....

    Ooit benijdde ik de Moslims vanwege hun voor de mannelijke geslachtsdrift zo aangename moraal - verandering van spijs doet eten tenslotte en het groenste gras staat in het andere weiland - maar nadat ik in Heirat de rijles gadesloeg van een welgestelde Afghaan ben ik genezen. Zijn drie vrouwen op de achterbank leverden luidkeels commentaar terwijl hij bezig was met het vermoorden van een versnellingsbak en honderd meter autorijden in 15 minuten. Zijn neef kreeg het concept van gaspedaal en koppeling niet echt goed over het voetlicht, in die omstandigheden...

    Joseph Heller beschrijft iets vergelijkbaars in 'God Weet' - waar koning David wordt opgevoerd die zich het gejoel uit andere vertrekken in de harem moet laten welgevallen wanneer hij door de gang naar de slaapkamer van zijn keuze voor deze nacht probeert te sluipen.

    Met vier vrouwen gelijktijdig is de permutatie van de ellende ongetwijfeld het 24-voudige van wat monogamie aan frustraties brengt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. U schrjft mooi, maar helaas niet feitelijk. Het zou fijn zijn als uw schrijftalent verbonden zoiu zijn met het kennen van de feiten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oeps...

    http://www.iol.co.za/news/africa/ntc-says-tripoli-s-water-supply-assured-1.1131174

    Of dat betekent dat je EN de tuin kunt sproeien EN het vee kunt drenken EN lekker kunt badderen weet ik niet natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier een interessant stuk over de diepere achtergronden van besnijdenis binnen het Jodendom: Circumcision as Rebellion - Why Judaism rejected the decrees of Nature, Fortune, and Rome.

    http://www.azure.org.il/article.php?id=446

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is fijn om te weten, na het lezen van Theo Ichtus' reactie, dat NL mannen net zo vrouwonvriendelijk kunnen zijn als hun islamitische broers. Alleen Nederlandse ' mysoginists' doen het met een snerende, discriminerende grap, terwijl hun moslim broers schreeuwen zichzwelf hees. Vrouwenhaat is helaas nooit ver te zoeken. About the article....I would imagine male cicumcision to be the least of the problems arising from the implementation of the Sharia. I also never think of it as a praticularly muslim custom. In America almost all boys are circumcised regardless of their religion for hygienic purposes. Because the shower is only an effective alternative to circumcision if men remember to point the nozzle under their foreskins.If I was dictator of the world I would ban the practice for babies and let men choose themseves at 18; rather like getting a tatoo. No tribal spirals on toddlers' lower backs please.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Met de constatering dat 99 van de 100 conflicten mohammedaans gerelateerd zijn, en die ene ook met drugs te maken heeft, komen we ook niet al te ver....maar 't is 'n begin.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik plaats hier een brief die eerder in NRC stond nav jongensbesnijdenis:


    In zijn interview met Elsbeth Etty noemt Ron van der Wieken (Nrc, opinie&debat, 5 juni 2010), cardioloog en liberale Jood, mijn bewering dat met de besnijdenis de penis ook duizenden gevoelige zenuwuiteinden verliest ‘gelul’. Nu heb ik dit niet zelf verzonnen. Er zijn genoeg wetenschappelijke publicaties waarin dit is aangetoond, bijvoorbeeld de ‘Position Paper’ van de American Academy of Family Physicians (2007), die ook nog verwijst naar de verhoorning (keratose) van het dekweefsel (epithelium) van de eikel. Een artikel van Boyle, Goldman et al. uit 2002 (Bond University) vermeldt het verlies van duizenden ‘tastreceptoren’ en erogene zenuwuiteinden in de voorhuid.
    Over de kwestie of het al dan niet besneden zijn het seksuele genot doet afnemen of toenemen is er geen wetenschappelijke consensus. Maar ik had het in mijn essay ook niet over genotbeleving. Dat besnijdenis van jongetjes niet als doel genotbeperking zou hebben, klopt ook niet. De Joodse arts Moses Maimónides (1135-1204) schrijft juist dat een van de reden ervoor is om seksuele gemeenschap te verminderen; en in zijn boek Solitary Solace, a cultural history of masturbation(2003), meldt Thomas W. Laqueur dat in de jaren ’20 van de vorige eeuw in Amerika veel jongens werden besneden om ze het masturberen onmogelijk te maken.
    Over het krachtige bevel in het Oude Testament wat besnijdenis aangaat: ik wil nog wel even vermelden dat besnijdenis in de koran niet wordt vermeld, alleen in de hadith. En niet onvermeld mag blijven dat volgens dezelfde hadith Mohammed besneden ter wereld kwam.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Interessant stuk heer Hafid. Zelf verkeer ik onder het aangename gesternte dat mijn “jonge heer” zo’n prehistorisch ritueel onthouden werd. Waarom mijn vader mij dit onthield waar hij er zelf wel slachtoffer van geworden was, weet ik eigenlijk niet. Maar dankbaar ben ik hem er wel voor, want ik zou het hem nooit vergeven hebben als hij aan mij had laten sleutelen zonder dat daar een medische noodzaak aan ten grondslag lag. Het moge misschien lullig klinken, maar ik vind dat de morfologie van genitaliën geheel en alleen door de bezitter zelf bepaald zou moeten worden. Door religie geïndoctrineerde koters kunnen dan misschien op volwassen leeftijd een vreugdedansje plegen omdat ze fysiek gemodificeerd zijn, het blijft een brute ingreep op de integriteit van het individu. Kinderen molesteren met zulke ingrepen vat ik op als religieuze slavernij. Toch wil ik een anekdote over dit onderwerp van mijn eigen vader aan u niet onthouden. Een wijsneus die in de kennelijke veronderstelling verkeerde dat de besnijdenis zoiets is al het afsnijden van het puntje van een sigaar vroeg mijn vader eens wat ze met die stukjes deden.
    “Wel, dat planten ze en daar groeien dan net zulke lullen uit als jij,” was zijn antwoord.

    Filantroop

    BeantwoordenVerwijderen