26.11.11

Pink Ribbon

door Loor


Het zal niemand ontgaan zijn dat oktober Borstkankermaand was. De initiatiefnemers van deze themamaand, die zich hebben verenigd in de stichting Pink Ribbon, hebben sinds 2003 de aandacht voor borstkanker naar een bijna glamorous niveau weten te tillen.

Beroemdheden als Kylie Minogue, Anastacia, Guusje Nederhorst, Ellen ten Damme en Sylvia Millecam werden op relatief jonge leeftijd met deze ziekte geconfronteerd en hebben borstkanker daarmee een gezicht gegeven, waardoor jonge vrouwen zich meer bewust zijn geworden van het belang van zelfonderzoek en een gezonde levensstijl.

Toch heb ik de neiging om juist tijdens de jaarlijks terugkerende Borstkankermaand mijn kop heel diep in het zand te steken en vooral niet naar de facts & figures te kijken die keihard in mijn gezicht schreeuwen dat één op de acht vrouwen de ziekte zal krijgen.

Waar ik al helemaal niet blij van word, is de waslijst met risicofactoren voor borstkanker. Want behalve dat kanker niet in mijn familie voorkomt, voldoe ik aan zeker drie ‘voorwaarden’ om de ziekte te krijgen. Laat ik de lijst nog eens doornemen:

•Gebrek aan lichaamsbeweging (check, maar wordt aan gewerkt)
•Erfelijke belasting (n.v.t.)
•Vroege leeftijd van de eerste menstruatie (check)
•Late menopauze (hoe later hoe beter, in g'dsnaam)
•Het hebben van weinig of geen kinderen (check)
•Het krijgen van het eerste kind op latere leeftijd (n.v.t.)
•Het kort of helemaal geen borstvoeding geven (n.v.t.)
•Overgewicht (n.v.t.)
•(Overmatig) alcoholgebruik (n.v.t.)
•Het (langdurig, 2 tot 3 jaar) gebruik van hormoonpreparaten om overgangsklachten tegen te gaan (n.v.t.)
•Aanwezigheid van heel specifieke goedaardige afwijkingen in de borst (n.v.t.)
•Gebruik van het DES hormoon (n.v.t.)
•Bestraling op de borstkas op jonge leeftijd (n.v.t.)

Juist. Had ik nu toch maar op jonge leeftijd een kind gebaard en gezoogd en was ik nou maar altijd bij dat manisch sportieve vriendje zonder hersens gebleven (maar waarom sporten als je van nature al een goddelijk lijf hebt?), dan had ik die twee punten al weg kunnen strepen.

Maar misschien kom ik heel laat in de overgang (waar toch elke vrouw op hoopt), die dan weer ondersteund moet worden met enge hormoonpleisters, omdat anders al mijn botten in één keer breken. Kleng! Weer twee streepjes dichter bij de gevreesde ziekte.

Volgens Pink Ribbon is, naast matig alcohol drinken en gezond eten, ‘bewegen’ het sleutelwoord, dus op dat gebied heb ik vast goede voornemens. Daarnaast is uit onderzoek gebleken dat het doen van huishoudelijke klusjes (met de hand afwassen, de vloer dweilen, stofzuigen) een gunstige invloed heeft op de weerbaarheid van het lichaam tegen borstkanker. Dan ben ik sowieso goed bezig, maar dat onderzoek vertrouw ik niet helemaal.

Nog interessanter is het dat ook de borsten zelf in beweging moeten blijven, en een regelmatige borstmassage uiterst gezond is... Dus, heren, u weet wat u te doen staat. Het is van levensbelang! En ook wel zo aardig, nu wij vrouwen alle huishoudelijke taken weer grommend op ons zullen nemen.

9 opmerkingen:

  1. Hilarische conclusie. En er moet zonder veel tegenzin aan voldaan kunnen worden, lijkt me! ;-)
    Overigens, heeft Pink Ribbon de gelden verstrekt voor dat onderzoekje...?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Loor, bewegen is het sleutelwoord? Welnu, een vriendin van mij met twee kinderen (op jonge leeftijd gebaard) kreeg borstkanker en toen was ze 46 jaar. Ze heeft het na een amputatie, bestraling en chemo gered. Maar nu komt het: ze is van haar vak balletdanseres en balletdocent op het hoogste niveau. Door haar getraind lijf en doorzettingsvermogen was ze binnen 8 maanden halve dagen aan het werk en na een jaar weer fulltime.

    Maar ik begrijp nu waarom ze toch die rotziekte kreeg. Gezien haar vorstelijk inkomen wordt haar huishouden door een ingehuurde Fatima gedaan.

    Ook een risicofactor was en is het gebrek aan tijd voor mannen in haar leven. Dus die borstmassage daar ontbrak het aan.

    Waar Pink Ribbon al niet goed voor is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Maar Pink Ribbon is in opspraak. Philippine


    http://www.bussumsnieuws.nl/Lees/12886/nieuw-artikel

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi stuk Loor.. Hmm... ik vraag me af hoe dat bij mannen zit met prostaatkanker? Daar wordt relatief lang niet zoveel aandacht aan besteed in de media, hoewel ik dat eigenlijk best veel hoor om mij heen. En die massages schijnen niet echt te helpen tegen deze nare ziekte, bij mannen maar... werken wel stimulerend.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Masseren werkt vaak het beste voor het geweten...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als ik je check lijst langsga ziet het er nog somberder uit voor mij. Ik ben ook kindloos, werd ongesteld met 14, is dat heel jong? In Ierland was de gemiddelde toen 15, dus ik ga er van uit dat ik te jong begon. Ik heb geen man en heb geen zin in mijn eigen borsten masseren....ik beweeg wel heel veel, 26 uur per week of zo omdat het ook mijn werk is....maar dat is mijn enige hoop....Mijn overmatige drank gebruik laat mij helemaal koud. Ik weet dat God een uitzondering maakt voor ieren. Wij zijn speciale gevallen en kunnen onszelf compleet misbruiken met alcohol en alleen maar gezonder van worden.Wij zijn in dat enig geval the chosen people, ha ha. Maar mijn filosofie is dat de natuur ons uberhaubt niet meer nodig heeft na 40. Als we de natuur zouden volgen zouden we met 15 jaar al kinderen baren, daarna 15 jaar opvoeden en zeker tegen 40 zijn we nutteloos geworden en mogen we al dood. Dus elk jaar na 40 is al een overwinning en iets om te vieren met overmatig drank gebruik!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Allemaal lekkere dingen die eigenlijk niet mogen in je goed voorziene keuken maken, zou dat ook helpen?
    Ik weet niet of een van de dames op de onderstaande link al-dan-niet door de gevreesde ziekte getroffen is of nog gaat worden, maar wie er jonger en gezonder uitziet staat niet ter discussie, lijkt me:

    http://imgur.com/r/funny/88ybQ

    Zal ik alvast m'n handen warmen en/of een emmertje sop klaar zetten? (Het is wat rommelig in de keuken, je weet toch...)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik stel voor met de laatste alinea te beginnen en dan niet al te snel naar boven te werken.
    Denk alleen, dat mijn vrouw dat niet goed vindt.
    Hoe maak ik haar duidelijk, dat het een goed doel betreft en dat ik dan zeer opofferingsgezind ben?

    BeantwoordenVerwijderen