2.12.11

Ook een kunst

door Loor


De laatste drie keer dat ik op Julius paste heb ik, blogwise dan, geruisloos voorbij laten gaan.
Want wat valt er nog over Julius te vertellen dat niet al oeverloos, bevooroordeeld en lyrisch uit de doeken is gedaan? Nu ja, het enige wat ik bedenken kan is dat Julius de Patsy Stone onder de teckels blijkt te zijn. Julius eet namelijk bij voorkeur niet. Al jaren niet. Hij geeft niks om snacks en koekjes, is niet onder de indruk van de artificiële dampen van Ceasar, bedelt nooit en is al helemaal niet zo’n hond die zijn lege bak nog een half uur stompzinnig met zijn snuit door het huis schuift. Julius lijkt louter van de lucht en dromen te kunnen leven. Maar dat komt misschien omdat hij in een permanente staat van verliefdheid verkeert daar hij geen jeweetwelhond is en altijd weer net op tijd van flirterig teefjes in de maten S t/m XL wordt gehengst.

Mijn tante aan de enige juiste kant van de duinen drukt me bij het zoveelste vertrek naar een ver oord dan ook altijd op het hart me daar vooral niks van aan te trekken, van dat niet willen eten, maar laat wel een half aanrecht vol hondenvoer met een veelbelovende naam achter. Dat doet ze omdat ze weet dat ik nogal van het subtiel manipuleren ben, een missie niet schuw, en, nou ja, de tijd heb. Om desnoods genadeloos te dwingen. En dus heeft Julius gewoon elke dag gegeten.

Hij deed dat niet zomaar, maar in slopende etappes. Onder mijn enthousiaste aanmoediging, wat inhield dat ik geestdriftig in mijn handen klapte, kom-maar-kom-maar-hier-kom-dan-toch-koedie-koedie-koedie-kom-nou-hou-ou-ou! zong en gilde dat hij het gewoon heel goed deed, steeds als hij voetje voor voetje richting voerbak kroop.

Hij ging er dan uiteindelijk wel naast staan, naast die bak, maar nam alleen hapjes als ik non stop ‘Goed zo, brááf zo, Julius! en ‘JE KUNT HET, WE HOUDEN VAN JE! ALLEMAAL!’ bleef scanderen. Als ik even stopte, een mens moet ook wel eens naar lucht happen, hield hij meteen op met eten, richtte zijn kop op en parkeerde zijn blik op glazig oneindig, net zolang tot ik weer doorging met geanimeerd roepen en applaudisseren.

Julius begon hier zo de aardigheid van in te zien dat hij op een goed moment en op zijn onbeholpen manier (zacht fluitend door zijn neus) warempel om méér voer met de veelbelovende naam vroeg. Mijn voldoening was groot. Loor, autodidactisch dog whisperer, ziet kansen.

Julius is dus ook van het slinks manipuleren. Zo hond, zo tijdelijke baas. Maar Julius is na een paar weken wel een paar pondjes zwaarder en hoeft zich wat minder breed te maken als de flirterige teefjes S t/m XL weer in beeld verschijnen. Hem van ze af hengsten gaat ook iets moeilijker. Onthield hij dat nu maar eens.

3 opmerkingen:

  1. Zo ongeveer het tegengestelde van onze kat Nana. Uitslapen is er niet bij. Madame springt op bed en wrijft met haar pootje over je gezicht tot je bereid bent de sponde te verlaten. Vervolgens wijst ze de weg naar de kast met eten, alsof wij dat daar niet zelf in opgeborgen hadden.
    Daarna wacht zij geduldig op de salontafel tot vrouwlief daar haar eigen bord neerzet, waarop altijd wel wat geraspte kaaskruimeltjes zijn achtergebleven.
    Het ritueel gaat dan verder oo het aanrecht, waar madame met een sierlijke sprong op beland is ten teken, dat het nu tijd is voor een schaaltje kattenmelk.
    Dan verdwijnt zij voor een uurtje naar buiten.
    Na een tocht over de schuren richting vogelkooi van buren een paar deuren verderop, meldt zij zich weer luid mauwend op de vensterbank.
    Eenmaal binnen gaat zij meteen richting voorraadkast.
    Zowel zij als wij moeten het zien uit te zingen tot het weer werkelijk tijd is voor een hapje. Want wij letten wel op haar lijn, zodat zij kan blijven springen op al die meubelstukken, die eigenlijk als een taboe gelden, maar waarbij elke maatregel daartegen totaal nutteloos is gebleken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ondertussen zie ik, dat er hierboven een andere foto is gezet.
    Prachtig! Ik moest meteen denken aan mijn overleden zus. Twee druppels water!

    Terzijde, maar juist on topic: Nana zit op dit moment voor de voorraadkast aandacht te trekken.
    Nog een half uurtje wachten meid!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Joechei! Julius aan de enige juiste kant van de duinen is weer terug! M'n hart springt op! Philippine.

    BeantwoordenVerwijderen