19.9.12

En nu vooruit

door Loor


Moslims willen niet aangesproken worden op het gedrag van een kleine groep relifanaten die uit naam van de islam Amerikaanse ambassades bestormt, Amerikaanse en Israëlische vlaggen verbrandt, ‘dood aan de Joden’ roept en het Westen luidkeels veracht. Ergens kan ik me die weerzin voorstellen, want zo wil ik de verontwaardiging over het conflict tussen Israël en de Palestijnen niet over me heen krijgen op het moment dat ik meld van Joodse komaf te zijn. 
Nu is dat nog steeds een manke vergelijking – om te beginnen beperken de Israëlische Joden hun defensieve acties tot het gebied waar de strijd zich afspeelt – maar ik begrijp de ergernis over verantwoording moeten afleggen als je niets met het geweld van en door anderen van doen hebt. "Voetbalfans spreek je tenslotte ook niet aan op de misdragingen van voetbalhooligans."

Wederom appels met peren (wanneer moesten ambassades beveiligd worden na dodelijke aanslagen op diplomaten door voetbalvandalen?), maar waarom eigenlijk niet? Als een kleine groep het keer op keer verziekt voor een grote groep welwillenden, waarom zouden die welwillenden de kleine groep dan niet kunnen en mogen corrigeren? Willen de welwillenden niet eindelijk eens echt voorwaarts? Het vertroebelde wereldbeeld beïnvloeden en ten goede keren?

Zo bestaat er een Nederlands-Joodse groepering die zich Een Ander Joods Geluid noemt en die zich geroepen voelt ostentatief afstand te nemen van de ‘bezetter’ Israël en van het leed dat de Palestijnen in bezette gebieden wordt aangedaan. Diezelfde Nederlands-Joodse groepering loopt tijdens anti-Israël demonstraties welwillend hand in hand met moslims die leuzen als ‘Joden aan het gas’ scanderen wanneer er een escalatie volgt op een provocatie vanuit de Gazastrook of Libanon, maar spreekt de schreeuwende moslims echter niet aan op hun generalisaties: dat niet alle Joden verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor een oorlog ver van Nederland. Een gemiste kans naast de veelgeprezen maar verregaande Israëlkritische houding van deze club. En alle moslims vinden het geweldig dat Een Ander Joods Geluid bestaat.

Tijdens daaropvolgende antisemitismedebatten wordt als reden voor het toenemende (islamitisch) antisemitisme in Nederland de verwantschap van moslims met het Palestijnse volk genoemd. Lees: er wordt begrip voor getoond. Zoals er nu begrip wordt getoond voor de weigering van gematigde en welwillende moslims om tegen het mondiale islamitisch fundamentalisme te protesteren. En zo komen we geen stap verder.

Een Ander Islamitisch Geluid? Is een dergelijk initiatief een optie? Maar dan gespeend van de zelfhaat die jammer genoeg aan de basis van Een Ander Joods Geluid staat? Wil het in de toekomst hand in hand met de Nederlandse Joden door de straten wandelen als deze de dood door de gaskraan wordt toegewenst, maar dan om daartegen te ageren? Durft het demonstratief tegenover de fundamentalisten te gaan staan als die de welwillendheid van de gematigden andermaal met een sluier van haat en angst bedekken wanneer zij Amerikaanse vlaggen op Nederlandse grond verbranden vanwege een ongemakkelijk filmpje?

De vrijheid die je hier hebt om die verantwoordelijkheid te willen en kunnen dragen en moed te tonen, als je altijd klaagt over omstanders die niks doen, alleen maar toekijken, is er een die we aan dezelfde Amerikanen te danken hebben die nu zo worden verketterd. Dankzij hen kunnen Joden, christenen en moslims in dit land met zijn open grenzen en grenzeloze mogelijkheden samenleven. De Amerikanen namen verantwoordelijkheid, gaven ons die vrijheid. Laten we daar zuinig op zijn, daar keer op keer bij stilstaan, en dankbaar samenwerken. Elk protestgeluid tegen het fundamentalisme, geuit door welwillende gematigden, wars van geweld en bedreigingen en haat, is geen dwangmaatregel, niet eens een verzoek, maar een voorrecht. Wie dat wil zien, kan eindelijk vooruit.

9 opmerkingen:

  1. Zo is dat, Loor. Precies zoals ik het zie. Maar om het in woorden te vatten...dat laat ik graag aan jou over. Dank.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De vergelijking met EAJG is een beetje problematisch. Volgens mij is een jood die openlijk protesteert tegen de staat Israël niet automatisch een 'onechte' jood. Een moslim die het openlijk op gaat nemen voor de makers van een anti islamitisch filmpje staat veel meer in een sociaal isolement, of erger. De islam is fantastisch in staat om kritiek op de koran of de 'profeet' door moslims onmogelijk te maken. Ik vind iedere moslim die openlijk het islamitische geweld afwijst een groot mens. Er is durf voor nodig. Om als jood lid te zijn van EAJG heb je denk ik weinig guts nodig. Dat zegt iets over 'de' joden.

    Sabian

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed Loor. Schreven er maar meer zoals jij over dit gevoelige onderwerp...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoe komt het toch dat aan de zuidkant van de Middellandse Zee geloof en identiteit zo klef aan elkaar gekleefd zitten? Zou dat typisch iets zijn van semitische volkeren? Je bent Israëliër dús Jood, je ademt joods, je leeft joods, je gelooft joods. Je bent Arabier dús moslim, je ademt mohammedaans, je leeft mohammedaans, je gelooft mohammedaans. Ik chargeer natuurlijk, maar tóch: mensen, get a life! Kappen met dat religion driven nationalisme. Anders wordt het nooit wat.

    Gideon (vaderjood)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. 'And yet, we apologize. We grovel. We beg forgiveness.' Meesterlijk. Leesadvies van yours truly. Read and learn:

    http://frontpagemag.com/2011/frontpagemag-com/a-brave-rabbi-speaks-out/

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De vergelijking van Een Ander Joods Geluid met "Een Ander Islamitisch Geluid" is nogal krom. Joods (etnisch) ben je van je geboorte en zal je ook altijd blijven. Islamitisch is echter een religie en dus een keuze.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Moslim ben je ook van geboorte, en Joods zijn is uiteindelijk ook religieus. Er bestaat geen aantoonbaar Joods ras. Biologisch gezien is er geen Joods ras. Je hebt Joodse blanken en Joodse negers.

    Sabian

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De laatste 2 reacties versterken (wellicht ongewild) het punt dat ik hier maakte.

    Gideon

    BeantwoordenVerwijderen