7.11.12

Qua

door Loor


Met de kennis van nu zal de gekte van toen wel voorbij zijn. Dacht ik. En dan hoef ik mooi geen stukje te schrijven over massahysterie schuine streep mensen die collectief het bewustzijn verliezen als een haperende president in crisistijd een niet onaardige contractverlenging krijgt. Om er deze keer echt iets van te maken.

Ja, dat dacht ik, qua heus. En dan is het best schrikken als je na het over de drempel stappen van de huispatissier (de voorraad chocolade Zwarte Pietjes met volle marsepeinen rode mondjes was flink geslonken in huize Schrijft) mevrouw T. de M. tegen het lijf loopt. Mevrouw T. de M. deed namelijk precies hetzelfde als vier jaar geleden, toen ik rond dezelfde periode bij dezelfde patissier ook al over haar struikelde en een verplicht praatje onvermijdelijk bleek. 

Ze deed het toen en ze deed het nu weer: ze oogbalde me. Met het hoofd zijwaarts gekeerd keek ze me vanuit haar uiterste ooghoeken aan en vroeg: ‘Jij bent toch óók voor Obama, Loor?’ 

Herstel, ze oogbalde me en deed een – qua tweeduizendentwaalf – Matthijs van Nieuwkerkje (‘We zijn aan deze tafel natuurlijk allemaal voor Obama, toch?’ – Van Nieuwkerk in De Wereld Draait Door, oktober 2012). 

Ik zei nee, net als vier jaar geleden. En het werd stil, net als toen. 

Mevrouw T. de M. stelde verder niet teleur, qua zelfde vraagstelling. Of ik dan soms tegen abortus ben. Tegen het homohuwelijk? Ik zei nee en nee. Qua zo simpel ligt het niet. 

Haar ogen werden groter, net toen ik dacht: nu worden haar ogen groter. Haar irissen verdwenen haast achter haar slaap respectievelijk neusbrug, net toen ik dacht: nu verdwijnen haar irissen haast achter haar slaap respectievelijk neusbrug. Haar mond nam standje zuinig aan, net toen ik dacht: nu neemt haar mond standje zuinig aan. Ze zei dat ze ‘het’ niet van me had verwacht, net toen ik dacht: nu gaat ze zeggen dat ze ‘het’ niet van me had verwacht. Net als vier jaar geleden. Qua déjà vu en wat vliegt de tijd toch. 

Om ook niet teleur te stellen begon ik maar weer omstandig een uitleg te geven en trachtte mijn niet zo euforische verwachtingen van mr. Hope & Change te onderbouwen. Qua laat maar. Want het nu bijna bovenmenselijk oogballen van mevrouw T. de M. sprak boekdelen. Zij had haar oordeel andermaal geveld: anti-Obama = anti-zwarte-president = anti-zwart. Naar de hel met al die zogenaamde argumenten van Loor. En zie haar eens drie pond chocolade Zwarte Pietjes met volle marsepeinen rode mondjes bestellen! Nee, mevrouw T. de M. wist genoeg. Qua vooringenomenheid.

Tot zover, qua mevrouw T. de M. Net als vier jaar geleden werden er geen bruggen tussen haar en mij geslagen, daar boven een glimmende vitrine vol ambachtelijke Pietjes en Klaasjes. Obama wist opnieuw niet te binden. En dat alleen al op microniveau. The best wasn't yet to come, this was as good as it got. Mijn punt werd zwijgend gemaakt.

9 opmerkingen:

  1. Geweldig. Qua stijl en ondertoon. Wel benieuwd naar T. de M... Qua kritiekloos en bevooroordeeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hmmm Ik weet zeker (qua gut feeling dan) dat ook Obama Iran niet ongestoord z'n gang laat gaan. No way. De inlichtingendiensten doen bijna autonoom hun werk, of er nu een Democraat of een Republikein in het Witte Huis resideert.

    Gideon

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Loor,
    Qualiteit gegarandeerd.

    groeten


    Dag Gideon,
    Is het de vraag wat op welk moment het belang is van de Inlichtingendienst?
    Waar het belang ligt van de Mossad is wel altijd duidelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Loor,
    Qualiteit gegarandeerd.

    groeten


    Dag Gideon,
    Is het de vraag wat op welk moment het belang is van de Inlichtingendienst?
    Waar het belang ligt van de Mossad is wel altijd duidelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Inderdaad Ron, je onderstreept mijn punt. Het maakt weinig uit of de USA inlichtingendiensten onder Obama of Romney opereren. Hun taak is - evenals dat van de Mossad - het dienen van het landsbelang. En zoals we allen weten is dat een ingewikkeld spelletje Stratego, waarin het eigenbelang van de USA centraal staat. Welnu, Iran's beschikking over kernwapens lijkt me absoluut niet in dat belang te liggen. Vandaar dat ik me op dat punt niet zo druk kan maken over wie er nu in het Witte Huis zit.

    Gideon

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wie niet voor Chicago Jesus is, is een racist, zo simpel ligt dat.

    1001 Reasons to Vote Against Barack Obama: Complete Edition
    http://www.conservativedailynews.com/2012/06/1001-reasons-to-vote-against-barack-obama-complete-edition/

    Je ziel is verloren, Loor.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben blij dat het niet mw. Clinton is.

    groeten, Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het leedgenot over de dof verslagen traanoogjes en all-out hysteria van oud-deugenden, TdeM-achtigen, voorgekneden knottenbolletjes M/V, NPO roodhemden en EU rose brillies, wordt helaas ernstig getemperd door het besef hoe afgrijselijk DOM, MANIPULEERBAAR en dus ENG het hoefstampende stemvee eigenlijk is. Jammer bijna.

    BeantwoordenVerwijderen