1.5.13

Iedereen is niemand

door Jan Bennink


Alles is niets.
Iedereen is niemand.
En niemand kan ik niet herdenken.

Lothar Meijer kan ik herdenken.
Een jongen op weg naar niemandsland.

Waar nu de kinderen spelen,
en rhododendrons bloeien,
begon zijn einde.

Om de hoek,
waar de Volvo wordt gewassen,
zie ik hem lopen met zijn krullen,
en als er even niemand kijkt
zie ik hem lachen naar de meisjes
van de Gooische Hockeyclub.

Alles is niets.
En iedereen is niemand.
En niemand kan ik niet herdenken.
Lothar Meijer wel.

Lothar Meijer kan ik herdenken, dankzij de familie Van der Heijden uit Bussum die een koperen gedenkplaatje op hun huis in de Regentesselaan hebben aangebracht ter nagedachtenis aan deze jongen, 17 jaar, afgevoerd naar en vermoord in Auschwitz. Op het bordje staan ook de namen van Eduard en Selma Prins, afgevoerd naar en vermoord in Sobibor.

6 opmerkingen:

  1. Wat geweldig van de familie Van der Heijden. Ik stel me zo voor dat er op meer van dit soort adressen door de huidige bewoners een dergelijk klein monument wordt aangebracht.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook in Borculo: http://youtu.be/oMoj3U4iWck

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als ouder moest ik ook aan zijn ouders denken...
    http://www.joodsmonument.nl/person/473398

    Lege jassen in innige omstrengelling

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ga de honderden Marokkaanse soldaten herdenken die gesneuveld zijn tijdens de bevrijding van Nederland. Potje voetballen met kransen.

    Hafid

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hafid, ze zouden het niet anders gewild hebben. Heel mooi.

    + ironieteken

    Israel4Ever

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De werkelijkheid herken je aan haar onwaarschijnlijkheid.

    Gerard Reve

    Gisteren Joodse Omroep: De baby
    ...
    Een Yad Vashem-onderscheiding voor koerierster Cora en haar onderduikouders brengt Anneke terug naar Nederland. Het minste dat zij kan doen is haar dankbaarheid tonen door bij de ceremonie aanwezig te zijn. Maar is die dankbaarheid uiteindelijk wel op zijn plaats?
    http://www.joodseomroep.nl/:programma/documentaires/de+baby_dee573.html

    BeantwoordenVerwijderen