23.9.13

Ga nou maar

door Loor

Als iemand de kunst van het loslaten niet verstaat, ben ik het. Al zie ik het onvermijdelijke allang aankomen, al wordt me ruim op tijd en voorzichtig (en uiteindelijk ook helemaal niet zo voorzichtig) duidelijk gemaakt dat het - menselijkerwijs - hooguit nog een half jaar stand zal kunnen houden, en dat ik me geestelijk moet voorbereiden op blablabla, dat verandering de enige constante is, dat ik heus wel weer een ander zal vinden en dat ik dan echt wel weer en blablabla, dan nog en dan juist blijft het bij 'Nee! Nee! Nee!' en 'Nooit!'

Maar het was onvermijdelijk dat ik los moest gaan laten. Het was klaar. Over. Uit. Afgelopen. Finito. 'Ik heb je niks meer te bieden, Loor. Zoek een ander.'

En dat deed ik. Omdat hij... alleen hij... nou ja.

Wat troost biedt is dat ik zijn laatste liefde ben geweest, maar ondanks die wetenschap is de verslagenheid groot nu het moment daar is. De gevonden nieuwkomer kan voorlopig op mijn stevige argwaan rekenen. Hoe jong en knap en veel beter bij mij passend hij ook mag lijken, hij mist ten ene male het karakter van Hem. Misschien ontwikkelt zich dat nog, maar ik verwacht niets. Niet alles is zomaar inwisselbaar. Niet in mijn wereld. Nee, nee, nee. 

Mijn grijze vriend. Is niet meer. Afgeleverd. Gevrijwaard. Behoedzaam gedemonteerd. Tot een pakketje samengevouwen. Uit mijn leven.

Bijna vijftien jaar lang was hij mijn tweede huis, mijn bondgenoot, mijn rots. Hij hoorde me zingen, lachen, huilen. Dit laatste bij vlagen hard en dramatisch, want bij niemand voelde ik me zo vrij. Hij was mooi in al zijn lelijkheid, voor wie het wilde zien. Hij was, in een woord, amazing

Dag onvergetelijke makker, rust zacht.

5 opmerkingen:

  1. Hey Loor. Dat niet kunnen loslaten past eigenlijk wel bij je diepzinnig, gepassioneerde aard die doorklinkt in je schrijven,wat je wel weer heel goed kunt ;>)
    Altijd genieten iets van jouw hand te lezen!

    Vasti

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier had je me bijna even! Hahaha. Ik dacht dat het over Stuff ging…
    geweldig weer Loor!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha, Loor, ik geef mezelf een schouderklopje.. Had meteen door dat het over je voiture ging :-)

    BeantwoordenVerwijderen