12.3.14

Over en weer (+ update)

door Loor


Gisteren verscheen het rapport  Monitor antisemitische incidenten in Nederland 2013 via de website van CIDI.
Een belangrijk rapport in tijden van toenemend (online) antisemitisme dat slachtoffers moet stimuleren incidenten te melden. 'Melden moet!' aldus CIDI.
Niet dat ik op dat gebied heb verzuimd. Integendeel. Ik hou al sinds 2009 mijn eigen Monitor Antisemitische Incidenten in Nederland 2009 t/m 2014 bij, en werkelijk, de stelselmatig gedane uitlatingen die daarin zijn opgenomen doen de eenmalige opmerking van een Gordon of Bart Nijman van GeenStijl in rap tempo verbleken. Beide heren hebben een 'eervolle' vermelding gekregen in de lijst met antisemitische incidenten. (Belangrijk detail: Bart Nijman deed zijn uitspraak over Robbert Baruch 'op internet', een 'nieuwssite', maar weigerde de uitspraak te verwijderen. Waarmee hij feitelijk meer ruggengraat toont dan de weblogger die stilletjes van alles uitgumt.)

Kennelijk heeft CIDI het aanvankelijk nodig gevonden om in het rapport een passage op te nemen met daarin de visie van CIDI op wat mij zoal werd en wordt toegevoegd vanuit één bepaalde hoek. Toevoegingen die bij velen niet onopgemerkt zijn gebleven. Ook niet bij Trouw-columniste Elma Drayer.

CIDI heeft een en ander als volgt samengevat:

"Verder worden er in het kader van een ruzie in de blogsfeer tussen onder meer Peter Breedveld, Hassnae Bouazza, Elma Drayer en ‘Loor’ over en weer kwetsende uitingen gedaan. Sommige daarvan neigen naar antisemitisme, maar omdat ze worden gemaakt op internet worden deze niet meegeteld in de monitor." 



Een zinsnede die schreeuwt om een zogenaamde kloosried.

'Ruzie in de blogsfeer'
Die is er niet. Tenzij CIDI een geheel eigen definitie van 'ruzie' hanteert.

'Loor'
Haal die aanhalingstekens maar weg. Ik heet al decennia Loor (Blik). Loor is mijn roepnaam. Mijn ouders en zussen noemen me Loor. Mijn vrienden noemen me Loor. De stemmen in mijn hoofd noemen me Loor. Zet 'Loor' en 'Aerdenhout' op een envelop, verstuur hem en hij wordt zonder problemen bij Loor bezorgd. Loor Blik Bestaat. En als CIDI de naam van mijn blog had genoemd, had elke onwetende lezer van het rapport zelf kunnen lezen dat daarop geen enkele ruzie te vinden is.

'Over en weer'
Een schokkende shuffle van feiten. Laat CIDI aantonen waar Elma Drayer (Trouw) en ik ('Loor' alias Loor) kwetsende uitlatingen doen. Tenzij ik een blinde vlek in mijn hoofd heb waardoor ik 100% van mijn eigen en Elma's online 'getier' over het hoofd zie, zie ik hierop graag een rectificatie verschijnen.

'Sommige daarvan neigen naar antisemitisme'
Hiervan heb ik genoeg voorbeelden. Maar hier wordt de schijn gewekt dat ook Elma en ik ons daar schuldig aan hebben gemaakt, terwijl ik al jaren slachtoffer ben van antisemitische aanvallen. Elma heeft die aanvallen, geheel uit eigen beweging, aangekaart. De 'visie' van CIDI is misleidend voor lezers van het rapport die niet zijn ingevoerd in de 'ruzie in de blogsfeer'.

De vraag is waarom CIDI in de monitor aandacht besteedt aan een 'ruzie in de blogsfeer', naar aanleiding daarvan naar eigen inzicht de feiten husselt en daarmee een onjuiste weergave van zaken geeft, en vervolgens meldt er niets mee te zullen en kunnen doen, omdat de uitlatingen gedaan zijn 'op internet'. De vraag is ook hoe deze onzorgvuldige formulering een kritischer oog heeft kunnen passeren. En wat er gebeurd zou zijn zonder de oplettendheid van de 'schoffies' van GeenStijl.

Update 1: Inmiddels heeft CIDI excuses gemaakt en Elma Drayer en mij en laten weten dat de passage uit het rapport wordt verwijderd. Esther Voet plaatste vervolgens de volgende tekst op Twitter:

Je hebt gelijk , ongelukkige passage; wie jullie niet kent zou dat fout kunnen lezen. Gaat uit monitor,met excuus!


Beschuldigingen van antisemitisme zijn ernstig en kunnen niet zomaar weggenomen worden met een tweet. Wie heeft het citaat al gelezen en zal de excuustweet nooit onder ogen krijgen? CIDI laat weten het hierbij te willen laten en geen persbericht te zullen plaatsen. Elma en ik zijn hiermee allesbehalve gedisculpeerd. 

Update 2: GeenStijl blijft in de monitor staan, want 'nieuwssite met een redactie'. Helder. En daarnaast, wat mij betreft, een recht-in-je-gezicht-rechte-rug-site. Hoe smakeloos het gebruik van het woord 'jodenstreek' ook mag zijn, wat je er ziet is wat je er krijgt. En kwaadaardigheid hoort daar niet bij. Daar teken ik tegenwoordig voor.

1 opmerking:

  1. Alsof ik eerst ALLES moet benoemen om mijn eigen grieven te mogen uiten. Ga toch weg, Jeroen. Dit is mijn blog, mijn boosheid, dit zijn mijn regels. Klaar. Er kan verder niet gereageerd worden. Ik heb namelijk 150% gelijk.

    BeantwoordenVerwijderen