13.4.15

Nou, nou, Allah, wat bescheidenheid

door Hafid Bouazza


Zou ik, zoals nu, Arabieren ‘slaven’ noemen dan zou dat in Nederlandse context negatief zijn, maar niet in Arabische.
Arabieren (het grotendeel ervan dat de islam aanhangt) noemen een mens ‘abd Allah’, de slaaf van Allah; vaak wordt ‘abd‘ als ‘dienaar’ vertaald, maar dat is semantische kokosboter. (In het vocabulairetheehuis waar het in het Arabisch bijzonder druk is, is de bekendste term voor dienaar een ‘khaadim’, letterlijk ‘een werker’,  iemand die in dienst is.) 
Het essentiële van een slaaf is dat hij niet als vrij mens wordt geboren en zo worden, theologisch gesproken, mensen niet vrij geboren, omdat ze niet vrij zijn van hun schepper, de slavenhouder. Hoe hij de mens geschapen heeft beschrijft hij zeker twee keer in zijn boek, dat hij ook geschreven heeft en dat ik weleens iemand een ‘korant’ heb horen – portmanteau, een Carroll of Joyce niet onwaardig.
Deze passages worden vaak aangehaald als bewijs dat de koran veertien eeuwen geleden al wetenschappelijk bewijs leverde en dat dit de goddelijkheid van zijn boek bewijst. Laten we naar een zo’n passage kijken, uit 23:12-14:

“Wij hebben de mens geschapen uit een waterig uittreksel van klei; daarna plaatsten wij hem als een (zaad)druppel op een diepe en sterke bodem; daarna schiepen wij van de (zaad)druppel een (bloed)klonter; wij schiepen van de (bloed)klonter een morsel; wij schiepen van de morsel botten en wij hulden de botten in vlees en daarna vormden wij hem tot een ander schepsel. Gezegend zij Allah de beste schepper.”

(Nou, nou,  Allah, wat bescheidenheid, de geneesheer Galenius was u met deze ‘kennis’ toch zeker twee eeuwen voor.)
Men hoeft geen grote biologische kennis te hebben om te weten dat die druppel (nutfa) van alles kan proberen, maar zonder bezoek aan een eicel nimmer een bekleed bottenwezen kan worden. Vreemd en opvallend dat de vrouw in de Arabische wereld maatschappelijk wel de biologische functie toebedeeld krijgt (in diepe, veilige plekken), want een ovum non movu(t); veilig in het huiselijk oord donkert ten langen leste de man over haar sponde, rijk aan fluim en flagellen.

‘Geloof is verzorgde, geklede, gesmukte onwetendheid.  En misschien vindt men er iets onschuldigs in, maar onwetendheid is geen onschuld’

Het was in een gebouw waar ik logeren moest dat ik hier aan dacht – veel van de logé’s daar waren Marokkanen en andere Arabieren – ook anderstalige moslims waren aanwezig (zulke dingen vallen je op als je je in zomerse gezondheid bevindt), evenals hun luidruchtig en huiselijk gedrag alsof ze zich bevonden onder de stille hemel en op de rustieke, oneffen gronden van hun vaderland. Het had iets vermakelijks. Geen zin werd uitgesproken waarin Allah niet voortkwam; ‘Allah zal je genezen!’, was de meest gehoorde. ‘Alles ligt in Allah’s handen en hij zal je genezen.’ ‘Moge Allah je genezen.’
(Tijdens Pasen kreeg ik het idee dat een islamitische vorm van dit feest geen slecht idee zou zijn; leert Allah misschien van zijn slaven een ei vinden.)
Het werd vermoeiend en lange tijd na mijn logeerpartij hoorde ik dat gebed weer en er barstte een woede in mij los als een ongetemde hengst die zijn lasso weet te breken. Ik weet zeker dat ik hardop mijn tirade hield. Als Allah zo goed genezen kon, maar dat niet deed, dan was ik de betere schepper. Als men destructie als een vorm van creatie ziet, en ik denk het wel, want beiden leveren resultaat, dan was ik toch een betere schepper die mijn eigen ziekte had veroorzaakt, dan die klabotskop van een Allah die nog steeds zit te kloten met zijn water en klei, terwijl de lemen dorpsschool al uit is – het enige wat hij bereikt kan hebben, is een strontkever als vriend hebben gevonden (leuk idee voor een kinderboek).
Maar in afgezonderde beslommering besefte ik wat de ware kern was van mijn algemeen polemische woede over de islam in Nederland. Als moslims slaven zijn van Allah, dan geldt wat Richard Francis Burton (1821-1890) in een van zijn voetnoten schrijft in The Arabian Nights: The dearest ambition of a slave is not to liberty, but to have a slave of his own:

“We laten, als beschaafde mensen, gelovigen hun geloof en de onwetenden volharden in hun geloof dat alle geloven in essentie gelijk zijn.”

(Dat is een onderwerp voor later.) Moslims lijken de enige menselijke vorm van gelovigen te zijn die er nog bestaat. Apodictisch gesproken: geloof is verzorgde, geklede, gesmukte onwetendheid.  En misschien vindt men er iets onschuldigs in, maar onwetendheid is geen onschuld.
Men probeert de islamist sociologisch, antropologisch, historisch, hermeneutisch, epistemologisch, biologisch, fysiologisch en zelfs neurologisch te doorgronden. Heel nobel. Maar wanneer tegenwoordig de politiek zich in deze begriptocht mengt om een bepaald menselijkegoedheid, namelijk nieuwsgierigheid naar de medemens en de ootmoed dat de ene beschaving niet gevorderder is dan de andere, dan weet men dat de slaven van klonter en morsel eindelijk hun eigen slaven als eigendom in bezit hebben.

Hafid Bouazza (1970) heeft in de afgelopen vijftien jaar aan tal van kranten en tijd­schriften bijdragen geleverd die voor ophef zorgden en bovenal aantoonden dat Bouazza een van de grote schrijvers van onze tijd is. Dit essay werd geschreven door Hafid Bouazza en verscheen eerder op The Post Online.

8 opmerkingen:

  1. @ 'wat Richard Francis Burton (1821-1890) in een van zijn voetnoten schrijft in The Arabian Nights: The dearest ambition of a slave is not to liberty, but to have a slave of his own'

    Mooi Hafid, dat mechanisme van de slaaf die ernaar streeft om er op zijn beurt zijn eigen slaaf op na te houden werd in' Prisoners of Childhood' en 'For your own good' fijntjes uit de doeken gedaan:

    'Wherever I look, I see signs of the commandment to honor one's parents and nowhere of a commandment that calls for the respect of a child.
    Those children who are beaten will in turn give beatings, those who are intimidated will be intimidating, those who are humiliated will impose humiliation, and those whose souls are murdered will murder.
    It is very difficult for people to believe the simple fact that every persecutor was once a victim.
    Yet it should be very obvious that someone who was allowed to feel free and strong from childhood does not have the need to humiliate another person.
    We produce destructive people by the way we are treating them in childhood.
    The reason why parents mistreat their children has less to do with character and temperament than with the fact that they were mistreated themselves and were not permitted to defend themselves.'

    Prima in lijn met Golda Meir waar zij opmerkte: “Peace will come when the Arabs will love their children more than they hate us”. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @ ‘Apodictisch gesproken: geloof is verzorgde, geklede, gesmukte onwetendheid. En misschien vindt men er iets onschuldigs in, maar onwetendheid is geen onschuld. Men probeert de islamist sociologisch, antropologisch, historisch, hermeneutisch, epistemologisch, biologisch, fysiologisch en zelfs neurologisch te doorgronden. Heel nobel. Maar wanneer tegenwoordig de politiek zich in deze begriptocht mengt om een bepaald menselijkegoedheid, namelijk nieuwsgierigheid naar de medemens en de ootmoed dat de ene beschaving niet gevorderder is dan de andere, dan weet men dat de slaven van klonter en morsel eindelijk hun eigen slaven als eigendom in bezit hebben.’
    .’

    Loor, weet niet of Hafid hier meeleest maar ik worstel wat betreft de islam al tijden met de vraag of Boumedienne tijdens een toespraak voor de VN werkelijk heeft gezegd

    ‘One day, millions of men will leave the Southern Hemisphere to go to the Northern Hemisphere. And they will not go there as friends. Because they will go there to conquer it. And they will conquer it with their sons. The wombs of our women will give us victory’

    Een fimpje opYouTube zou dat moeten asdtrueren.

    https://www.youtube.com/watch?t=23&v=p-4oG0zs014

    Het Arabisch ben ik helaas niet meester, dus misschien kun je Hafid eens vragen mijn onwetendheid in dezen op te heffen en te verduidelijken de destijds de Algerijnse president daadwerkelijk een dergelijk toekomstbeeld voor Europa heeft geschetst?

    Hartelijk dank.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Esperanza, 11-5, 16:46
    In alinea 9 van deze pagina over Oriana Fallaci vindt je het dreigement van H.Boumedienne ook:
    http://tinyurl.com/a9thg2w
    @Hafid Bouazza
    Geloven is verkeerd gebruik van de hersenfunctie.
    Quote van wijlen Pierre Jacques Vinken:
    http://tinyurl.com/7wshph2

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Esperanza,

    Ik hoor de woorden jij (in het Engels) aanhaalt niet terug in het filmpje. Hij heeft het o.a. over ontwikkelingslanden en derde wereldlanden die de eigen verantwoordelijkheid moeten nemen en hun eigen land weer op te bouwen.

    Hafid

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hartelijk dank voor je antwoord, Hafid!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hafid, misschien enig idee of Boumedienne die veel geciteerde en profetische uitspraak elders wél heeft gedaan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, Anoniem, mijn ouders hebben onder Boumedienne geleefd, ik zou het mijn moeder kunnen vragen. Hij wilde van Algerije een socialistisch land maken, een fanatieke moslim was hij niet.

      We zegt hij in de toespraak dat de economische crisis van de derde wereld- en ontwikkelingslanden een mondiaal probleem is.

      De laatste zin van het 'citaat' (de baarmoeders) is, als ik het mij wel herinner, door de Moslimbroederschap gedaan.

      Hafid

      Verwijderen
  7. Hafid, ik zou je graag wat vragen willen stellen. heb jij een facebook account oid?

    BeantwoordenVerwijderen