25.8.15

'Dit boek biedt geen oplossingen; het is een schorre kreet'


































In zijn pamflet De akker en de mantel laat Hafid Bouazza zien dat de rigide mannelijke norm binnen de islam nog altijd toonaangevend is, ook bij ons. Hij hekelt de politiek correcte opstelling van westerse intellectuelen, die de bevrijding van islamitische vrouwen frustreert, en hij toont de belangrijke rol aan die het Westen heeft gespeeld in de opkomst van het Arabische feminisme.

ISBN: 9789021456287
Hafid Bouazza (1970) heeft in de afgelopen vijftien jaar aan tal van kranten en tijd­schriften bijdragen geleverd die voor ophef zorgden en bovenal aantoonden dat Bouazza een van de grote schrijvers van onze tijd is. 


7 opmerkingen:

  1. Dag mijnheer Bouazza,

    Draait de vrouwenhaat allemaal om Korann 53:19-28, blz. 39 in uw boek?
    Wat is de achtergrond van 'Zouden jullie dan zonen hebben en Hij dochters'

    Is het een veel aangehaalde tekst op vrijdag?

    groeten, Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste mijnheer Ron,

    Er is niet een eenduidige oorzaak, er zijn verschillende verklaringen, zoals u zult merken als u verder leest. Wat leuk om te horen dat u het boek al hebt gekocht, officieel ligt het vanaf morgen in de boekhandel.

    Groet,

    Hafid

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag mijnheer Hafid,

    Een dag nadat Loorschrijft er hier, van het boek, melding van had gemaakt leverde Bol.com het aan huis.
    Ik had het hele boek gelezen voordat ik de vraag stelde.

    Ik hoop dat nog niet verwekte meisjes straks vrij zijn om buiten de ummah te trouwen.

    groeten, Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geachte Rob,

    Dan hebt u ook gelezen over het verhaal waarin Aïcha van overspel wordt beticht (het staat bekend als 'Het verhaal van de halsketting') en hoe dit repercussies had voor de bewegingsvrijheid van de vrouw. Ik sta er daarom lang bij stil.
    Maar eerst moesten de godinnen onklaar worden gemaakt en niet in de laatste plaats Afrodiet, de godin van de liefde. Dat wil toch wel wat zeggen.

    Groet,

    Hafid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Boek dan toch maar besteld bij de plaatselijke boekhandel.
      Komt vrijdag binnen.
      Gelijk maar Stephen King 22-11-1963 gekocht..
      Ook aangeschreven als literaire thriller collectie.

      Verwijderen
  5. VIDEO. Topless Tietjes op een Moslim Conferentie
    http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2015/09/video_topless_tietjes_op_een_m.html#comments

    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik kom niet verder in je boek, moet ik zeggen.
    Het lijkt wel een beetje alsof ik midden in een Harry Potter verhaal kom, of een wetsartikel lees..
    monotheon lapidaire wet, exegeten, die woorden moet ik opzoeken, moet ik eerlijk bekennen.
    Maar goed, ik leende hem wel uit, en krijg er een mondeling verslag van als ik het boek weer terug krijg.
    Verder vind ik je blog wel duidelijk.
    Je hoeft deze reactie ook niet te plaatsen.
    Liever niet.
    En de Arabische wereld is voor mij acradabra met al die verschillende moslimstromingen.
    Maar goed...De HP films moet zeggen dat ik nooit heb gesnapt dat ze een hype waren..
    Als ouder of leraar met al hun mogelijkheden...
    Tja onverantwoordelijk en levensgevaarlijk voor de kinderen om ze op zweinstein te laten verblijven..
    Vond ik..dan ook weer wel.

    BeantwoordenVerwijderen