8.9.15

Westerlingen kunnen de karwats in de kast laten hangen

door Hafid Bouazza




















Door de zee in ultieme slaap gewiegd, uit vaders onveilige armen ontnomen, en op een bed van zand op het strand neergelegd. Al heeft het Westen een ‘icoon’ gevonden om de karwats uit de kast te halen voor een geliefde zelfkastijding – het is niet de schuld van het Westen.

Een vader gooit zijn vrouw en baby op de treinrails om treintoegang af te dwingen. Een baby! Het is schokkend dat deze man niet is gearresteerd voor het in gevaar brengen van het leven van een vrouw en een baby. Menige westerse kijker zal hierin wanhoop hebben gezien, maar het is geen wanhoop, het is een hysterie, een walgelijke, destructieve hysterie die Arabieren eigen is.

Het is het Oud-Testamentisch scheuren van je kleren en as over je hoofd gooien en je haar uitrukken. Schokkender nog is de mentaliteit die achter zo’n daad schuilgaat: namelijk dat de man de eigenaar is – niet de kostwinner, maar de bezitter – van vrouw en kroost. Ik vraag me af hoeveel Arabieren (m/v) nooit hun vader hebben horen zeggen: ‘Ik heb je gemaakt, dus ik kan je ook het leven ontnemen.’

Desondanks bleef de hoofddoek van de vrouw onberispelijk gewikkeld om haar hoofd, zoals van alle vrouwelijke vluchtelingen. Zelfs wanhoop kan blijkbaar doctrine niet overwinnen. Waarom niet je lokken aan de elementen schenken als vrijheid je uiteindelijke doel is?

Dit is zorgwekkend. In een samenleving en tijd waarin een jonge Marokkaanse vrouw van 22 jaar moet onderduiken voor haar familie, omdat zij niet meer de islam aanhangt (kudo’s, meid!), uit vrees voor haar leven in plaats van dat de vader en een van haar broers met een nijptang aan de tand gevoeld zouden moeten worden door de politie, is het wel deze mentaliteit die hier zich zal uitbreiden. Het interview met dit meisje verscheen op 31 augustus in Trouw, onder de titel ‘Ik wilde gewoon vrijheid.’

Hoe ironisch en wrang! Neem wat doornappels en doe er strychnine bij. En dat in een land waarin vrijheid vanzelfsprekend was. Hoe hebben we de grond zo tot hemel kunnen laten worden zonder iets te doen? In wat voor omgekeerde wereld leven we nu.

Het wordt nog erger. Dit is een gezin, maar de verhouding gezin en mannen is ongeveer een op tien. De mars van Hongarije naar Duitsland bestond zo goed als enkel uit mannen; makkelijk om van zo’n mars onder de indruk te raken, ware het niet dat het een toe-eigening uitstraalde. Wat zullen deze mannen doen als ze het gastvrije Duitsland bereiken? Een hoofddoek kopen voor een toekomstige vrouw of de vrouw die hen achterna zal reizen.

Bij Pauw zag ik een hip echtpaar dat een initiatief was gestart om een vluchteling in huis te nemen. Het aantal meldingen was vrijdag jl. bijzonder gegroeid. Dit echtpaar maakte er geen geheim van dat ze dit uit christelijke liefde deed, al wist de man de vraag van Jort Kelder (die ook te gast was) of het om bekering ging handig te ontwijken. Het ging om liefde. Natuurlijk. Alsof egoïsme niet altijd aan de basis ligt van altruïsme.

Een andere jonge vrouw, die een en al idealisme uitstraalde via haar brillenglazen, zat naast een neger, die na dertien jaar onder haar hoede nauwelijks Nederlands sprak. Waarom? Omdat hij natuurlijk alleen met landgenoten omging. Wat zou Nederland hem interesseren, behalve als pecuniaire fontein en herfstval?

Een actrice, Hanna Verboom geheten, zag ik bij De Wereld Draait Door vertellen dat ze de zolder, die ze als atelier gebruikte voor haar schilderkunst, voor een vluchteling gereed aan het maken was. (Terzijde: laat als acteur/actrice altijd merken dat je naast het acteren een ander talent hebt: schilderen en fotograferen doen het altijd goed.)

Stelt u zich eens voor, lezer, dat de vluchtelingen (m/) die mevrouw Verboom zien, gaan denken dat alle Nederlandse vrouwen er zo mooi uit zien? (En wat als ze om hulp in het huishouden wordt gevraagd, is dit dan neo-kolonialisme?)

Ik durf te wedden dat eisen, vanwege ‘geloof en cultuur’, aan de gastgezinnen niet lang op zich zullen laten wachten. Die ene blote onderarm, die bevallige blote schouder moet bedekt worden, de wijn moet van tafel en het varkensvlees weg uit de koelkast. Er zijn huiveringwekkendere toekomstvisioenen die ik maar ongenoemd laat. Wat? Zelfcensuur? Geen denken aan. Het wachten is op de eerste – de hemel verhoede – aanranding en verkrachting.

Heeft de lezer niet gezien hoe deze mannen het water en voedsel minachtend weggooiden die de politie aan hen uitdeelde op het treinstation in Hongarije? Is het echt zo moeilijk om enige vorm, een molecule van dankbaarheid te tonen? Maar ja, het gaat om mannen met PTSS, trauma’s, psychoses. Toch? En ongeneeslijke gevallen van islamitisch machismo, wil ik eraan toevoegen.

Westerlingen kunnen die karwats in de kast laten hangen. De wonden zullen ze te zijner tijd wel merken, maar dan door anderen toegebracht. 

Hafid Bouazza (1970) heeft in de afgelopen vijftien jaar aan tal van kranten en tijd­schriften bijdragen geleverd die voor ophef zorgden en bovenal aantoonden dat Bouazza een van de grote schrijvers van onze tijd is. Onlangs verscheen zijn pamflet De akker & de mantel. Dit essay verscheen vandaag in NRC.

35 opmerkingen:

  1. Angstaanjagend waar. Opsturen naar Den-Haag, Parijs, Berlijn,............

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wow... dit is wat ik tussen de regels doorlees, sinds een week of wat, maar méér door opmerking van goed geinformeerde lezers op artikelen geschreven/gefotografeerd door "journalisten" die niet niet dieper dan de oppervlakte van de werkelijkheid gaan.... Bitter om de waarheid zo te lezen, maar het moet wel uitgesproken kunnen worden zodat men er in Den Haag/EU wat mee kan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zolang de camera maar niet wegdraait..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. *Reactie maar weer terugzet*
      http://investmentwatchblog.com/photo-journalists-move-dead-body-of-child-refugee-to-a-better-location-for-photo/
      Bij verzenden merkte ik spelfouten op.
      Vandaar dat ik het weghaalde.

      Verwijderen
  4. Reacties
    1. 'Nederland als pecuniaire fontein', In a nutshell wat de meute drijft, en de karwats is reeds aan de 'vluchteling' overgedragen. Meer smaken zijn er niet.

      Verwijderen
  5. Een schrijvende in de woestijn. Dank Hafid, het is opgemerkt en zal gedeeld worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vanmorgen NPO Radio 1 op fb: Moeten vluchtelingen zich houden aan de Nederlandse taal en normen en waarden? Esther Voet pleit voor een officiële verklaring waarin nieuwkomers hun verbondenheid met Nederland vastleggen. 'Onze vrijheden zijn zwaarbevochten. Het moet niet zo zijn dat ze straks worden ingeperkt door mensen die anders over deze vrijheden denken.' Mijn (Quato's) reactie: "Straks"? - die inperking is toch allang gaande, zeker in de politiek & media en in sommige wijken... Bijdewee, vrouwen zijn de meerderheid van de bevolking --> die hadden wel als eersten genoemd mogen worden... "Overigens ben ik van mening, dat" de kinderbijslag na het tweede kind afgeschaft moet worden! (vrij naar Cato...) --> H.B.'s woorden op Radio 1 deden me deugd! (Bijdewee: ontnemen aan - of: genomen uit...)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Correctie: H.B. was te horen op Klara, niet Radio 1...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. 'tis bitter cold. And I'm sick at heart.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goed geschreven! Nederland heeft niets geleerd van eerdere nieuwkomers en hun islamitische karaktertje. Terwijl problemen evident zijn. De laatste tijd voel ik me zelfs een beetje trots als mensen mij racist noemen. Ik heb altijd geleerd dat racisme iets negatiefs is. Tegenwoordig is discriminatie hard nodig om tegenwicht te bieden aan onze domme, incompetentie politici die Nederland naar de klote helpen. Ik bén geen racist maar de Islam hoort niet in Nederland/Europa. En het heeft ALLES met de Islam te maken. De problemen. Met cultuur en gewoonten en een ideologie zoals is opgetekend in het quran haatboek.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. die verkrachtingen door in huis genomen mensen zijn al gebeurd in noord-europa.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. En zo geschiede deze week zoals hierboven omschreven in de 3e alinea van onder in Apeldoorn...
    Op advies van het COA: De gastgezinnen is daarom geadviseerd een gerecht met kip en rijst te maken. Omdat veel asielzoekers moslim zijn, is de gezinnen ook aangeraden geen alcohol te schenken of te drinken en gepaste kleding te dragen.

    En de Nederlander is zo DOM om zich gelijk aan te passen. Waarom niet meteen op dag 1 al beginnen met reïntegratie??

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Goed verhaal Hafid, wat ik nu niet begrijp is het feit, dat je niet meer podium krijg. Het lijkt wel alsof dit land zwakzinnig is geworden.
    Ik wijt dit hoofdzakelijk aan het gegeven dat je tegenwoordig drs., daarna eventueel dr. tamelijk snel voor je naam kunt schrijven. Dit is veroorzaakt door achtereen volgende ministers van onderwijs, die sinds de jaren 60 dit land hebben beschadigd.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat weet jij walgelijk weinig over het leven. Geen reet meegemaakt, geen ervaring om over te spreken en toch dood verhalen van anderen en je domme k*t hersentjes je door anderen gevormde bevooroordeelde mening andere de strot door proberen te duwen. Mensen als, dat is de reden van discriminatie, dat is de reden dat mensen zo weinig medeleven in een ander tonen, dat kleine kindertjes weg Rotten van de honger en enge ziektes, WANT HÉ! Wij zijn veter en meer waard, toch, of niet?
    Ik heb je gemaakt, dus ik kan je het leven ontnemen.. JEZUS FUCK, meid. Hoe dom ben je? Neem het gemiddelde van de mensen, dan zie je dat net zo veel verknipte Nederlanders dat soort uitspraken doet als het gemiddeld aantal verknipte Italianen, of Perzen, Arabieren, aboriginals, whet ever what the f**k.

    En een hoofd doek is gewoon een deel vd kleden. Gooi jij je broek FF uit bij de supermarkt? Dat wil je niet. Dus dat doe je niet. Wil je wel? Best, maakt mij geen reet uit, met als dat een chick er wel een draagt of er voor kiest die uit te doen.

    Ik walg van je bevooroordeeldheid, je gebrek aan liefde en hoop en je opstook gedrag. Waarom zul je een ander toch ook iets gunnen?? Straks kost het je nog iets.. Ikke ikke, is het niet?

    Viezerikken zijn die buitendijkse, met hun bruine kleuren, ieuw.

    Overigens, het gros van deze lui heeft een kansrijke achtergrond en wssl minder kansloze vooroordelen als datgene dat jij hier spuwd.

    Jammer.. Dat mensen als jij niet verder kijken dan je neus lang is. En jammer, dat er (veel) mensen zijn die ook geen reet weten, dit lezen, en zonder ook maar iets te onderzoeken of te ontdekken deze shit klakkeloos overneemt als hun eigen mening. Gefeliciteerd! SIEG HEIL !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een droeftoeter ben jij Kareem. Leer eerst eens Nederlands schrijven oliebol en je schrijft alleen maar onzin. Het is gewoon eng dat er mensen bestaan zoals jij.

      Verwijderen
    2. Hee Kareem... Realiseer je je dat dit stuk is geschreven door Hafid Bouazza en niet door Loor? Best lastig hè, lezen? Zou Hafid iets afweten van dit onderwerp? Maar eigenlijk wel fijn, die reactie van je, want je bevestigd door je rant wel precies zijn stelling.

      Verwijderen
  14. @Hafid: "Ik durf te wedden dat..." Je -hopelijk- sarcastisch bedoelde alinea over eisen die gesteld gaan worden aan gastgezinnen was een dag ne publicatie al ingehaald al ingehaald door de "realiteit" van een stel gristengekkies. Check dit: http://www.gastgezinvoorvluchteling.nl/handleiding-voor-gastgezinnen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat van gastgezin..
      Dat is natuurlijk vrije keuze, om je ervoor op te geven.
      Maar wel zou ik willen weten welke 'vergoedingen' er zijn.
      Gemeenten met een budgettekort.
      B en W die met meer inwoners hogere lonen krijgen.
      Dat noem ik ook mensenhandel.

      Verwijderen
  15. hafid bouazza je bent een intelligent man met een goede kijk op de zaken waarvan jij kunt weten hoe het echt is en je bent eerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Bouaza, het is een prachtige, doeltreffende en angstaanjagende observatie.Ik kom uit OostEuropa, leef hier 47jaar en verbaas me even lang over zoveel naiviteit grenzend aan zelfhaat van nederlanders. Waar komt het vandaan?Ze zijn niet in staat te leren van de geschiedenis. De noodzaak en haast patologiese behoefte om mensheid te redden doet hun ogen dicht voor het gevaar. Onbegrijpelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. http://www.rt.com/on-air/hungarian-border-police-refugees/
    Dat is een livestream van bij de grens, trein en bus.
    Tenminste objectief.
    Valt me op dat er veel mannen hun gezicht bedekken wanneer er een uniform of camera voorbij loopt.
    Hoofddoekmannetjes noem ik ze..
    Zullen wel wat te verbergen hebben.
    Maar goed, mijn mening..
    Die livestream is wel objectief.

    Verder had ik vroeger met kamperen wel meer bagage aan mijn tent, slaapzak en eten, dan deze vluchtelingen.
    Maar goed.. toen had ik geen smartphone.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Kareem, je ben het levend bewijs van dat men in dit land moet oppassen voor wat men binnen laat. Waarschijnlijk hier geboren maar aan nederlandse taal wenig aandacht besteed, niet tevreden en schuld aan een ender geven.
    Help jezelf, Kaarem, het is aan jou wat je van je leven maakt,toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hafid, als je meeleest, zou je dan misschien zo goed willen zijn om te laten weten wat de tekst van Qaradawi inhoudt heeft die Aissa Zanzen (hoofd algemenen Zaken van het Ministerie van Justitie) retweette?

    https://eunmask.wordpress.com/2015/09/23/aissa-zanzen-hoofd-algemene-zaken-van-min-venj-retweet-weer-een-terrorist/

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Sorry; staat een beetje dom: 'wat de tekst van Qaradawi inhoudt heeft' moet zijn 'Wat wat de tekst van Qaradawi inhoudt'

    BeantwoordenVerwijderen

  21. Beste Lumberjack,

    De terugkeer naar waar de 'salaf' (oerouders, eerste moslims) voorstonden [i.e. het salafisme] betekent niet dat we een carbon copy van ze moeten zijn, maar dat we een voorbeeld moeten nemen aan hun methoden en hun geest in hun begrip en hun toepassing en behandeling van het geloof en het leven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Hafid,

      Ik weet niet of je dit bericht leest, maar ik wil je wat vragen. Ik stuit in de Koran (vertaalde, Engelse versie) op hoofdletters. Ik heb begrepen dat in de Arabische taal er geen gebruik van hoofdletters wordt gemaakt. Weet jij of kun jij uitleggen waarom dit in de vertalingen wel wordt gedaan? Een hoofdletter wordt m.i. gebruikt bij de namen van personen, heilige namen (zoals God bijvoorbeeld) of om de betekenis ergens van kracht bij te zetten. Ik vraag dit omdat het mij verbaast dat naast de naam van Allah en Mohammed ook de naam van de duivel, de hel en het hellevuur in hoofdletters staan. Dit is in de bijbel niet zo. Frappant is voor mij dat de 'elevated garden' en de 'flowing spring' die over het hiernamaals gaan, niet met een hoofdletter worden geschreven.

      Ik hoop dat je tijd hebt en mij dit kan uitleggen. Lieve groet, Sonja

      Verwijderen
    2. Beste Sonja,

      Het klassiek Arabisch kent inderdaad geen hoofdletters en geen interpunctie. MSA (Modern Standaard Arabisch) heeft, in navolging van westerse talen, wel interpunctie, maar geen hoofdletters. Eigennamen, zelfs die van Allah en Mohammed, worden zonder hoofdletter geschreven, omdat het Arabisch simpelweg geen hoofdletters kent. De enige vorm van 'interpunctie' was wa ('en') en fa - deze laatste kan op verschillende manieren vertaald worden al naar gelang de zin (want, omdat, waarop...), maar anders dan 'wa' is het onderschikkend i.p.v. nevenschikkend en ook geeft het een verandering van onderwerp aan.

      Een Engelse vertaling volgt noodzakelijkerwijs de Engelse grammaticale regels, anders zou het een (onbegrijpelijke) brij worden. Voorbeeld, hier is een letterlijke vertaling van het eerste vers van de 2de soera van de koran:

      in naam van allah de genadevolle barmhartige a l m* dit is het boek waarover geen twijfel bestaat een leidraad voor de godvruchtigen die geloven in het onbekende/onzichtbare en hun gebed verrichten en van wat wij hun geschonken hebben uitgeven en die geloven in wat is geopenbaard [let. nedergezonden] aan u en in wat is geopenbaard vóór u en die zeker zijn over het hiernamaals zulken worden geleid door hun heer en zulken zijn de gelukkigen...

      'elevated garden' en 'flowing spring' worden zonder hoofdletter geschreven omdat ze beschrijvingen zijn en geen 'eigennamen'.

      Hafid

      * De letters a en l en m zijn de zogeheten 'geheime letters' waarmee enkele soera's beginnen en die nog steeds onverklaard zijn; al noemt de Encyclopaedia of the Qur'an een goede, moderne interpretatie.

      Verwijderen
    3. Beste Hafid, Dank voor je snelle reactie; heel attent dat je zo uitvoerig uitleg geeft. Je uitleg is helder. Dank ook voor het voorbeeld dat je geeft; ik zie wat je bedoelt. Het zou er -voor mij althans- erg onoverzichtelijk uitzien als het zo vertaald zou zijn.

      Ik begrijp je uitleg over de 'elevated garden' en 'flowing spring' hoewel ik mij toch nog afvraag hoe het dan kan dat het hellevuur met een hoofdletter geschreven is, want dat lijkt mij geen eigennaam. Maar ja, jij hebt deze vertaling dan ook niet gedaan ;-)

      Over de zogeheten 'geheime letters' ga ik meer opzoeken; dat intrigeert mij wel (ik zou geen 'me' meer durven schrijven).

      Lieve groet,
      Sonja

      Verwijderen
    4. Sonja, Hellevuur wordt opgevat als een plaats en is derhalve een plaatsnaam, dus een eigennaam - net zoals het paradijs. (Vagevuur of Louteringsberg kennen moslims niet.)

      Hafid

      Verwijderen
    5. Beste Hafid,

      Dank je wel! Ik worstel mij weer verder door boek 5 (al Ma'idah) heen.

      Lieve groet,
      Sonja

      Verwijderen
  22. Dank voor je antwoord, Hafid!
    Als ik het goed begrijp wordt hier in Nederland dus door dit hoofd Algemene zaken van het Ministerie van Justitie per saldo toch het salafisme gepromoot?

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Uiteraard. En let op het sofistisch karakter van zijn uitspraak: wat is het verschil tussen hetzelfde proberen te zijn als de salaf en de salaf als voorbeeld nemen?

    Hafid

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ja, Hafid, dat is precies wat ik me ook afvroeg.;-)
    Wel opmerkelijk zo'n overtuiging bij een topman op het ministerie van justitie, terwijl eerder de AIVD het salfisme als ongewenst beschouwde. De boodschap is onverdraagzaam en werkt integratie tegen, aldus de dienst.

    http://www.nu.nl/algemeen/1223103/grote-groep-vatbaar-voor-radicale-stroming-islam.html

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Iemand met Marokkaanse roots schrijft een stuk over doorgeslagen Nederlandse linksigheid en weg-met-ons-denken, en ja hoor: alle nazi's van eigen of Noord-Afrikaanse bodem komen krijsend uit de kast.
    Gideon

    BeantwoordenVerwijderen